image

Muslim Parenting Tips & Updates

Liquid error (snippets/@AlternatingContentX line 68): Could not find asset snippets/CustomTexts-.liquid
image Liquid error (snippets/@AlternatingContentX line 127): Could not find asset snippets/CustomTexts-.liquid

Ulasan | Mat Salah Mat- Sejadah Solat Interaktif - Malay

articles/Malaysia.jpg
Share this:
Facebook Twitter Whatsapp

 

Sejak mempunyai seorang anak perempuan saya. Saya kagum dengan betapa pantasnya kanak-anak boleh belajar dari memerhati dan mengikuti anda. Anak perempuan saya hanya berusia 12 bulan tetapi hati saya sebak tatkala dia duduk di atas sejadah saya dan sujud selepas melihat suami dan saya berdoa. Solat merupakan bahagian terpenting dari agama kita dan merupakan perkara pertama yang kita akan dipersoalkan. Ia adalah putaran hari kita dan merupakan salah satu perkara yang membawa kita lebih dekat kepada Allah. Inilah sebab mengapa ramai ibu bapa menggalakkan anak-anak mereka bersolat sedari kecil. Adalah semulajadi bagi kanak-kanak untuk meniru ibu bapa mereka bersolat jadi mengapa tidak menggalakkan rasa ingin tahu dan keghairahan dengan mengajar dan membimbing mereka untuk bersolat dengan sejadah iteraktif ini yang masih tertangguh dari segi paten ini. Saya telah mengikuti My Salah Mat di instagram dan tertarik dengan sejadah solat jadi saya sambar peluang untuk mengulasnya bagi anda. 

 

Sejadah doa diperbuat dari bahan kalis air serta tahan api yang mudah dilipat. Ianya cerah dan berwarna-warni, menjadikan ia amat menyeronokkan dan menarik bagi kanak-kanak.  Ia di mainkan dalam 7 bahasa yang berbeza iaitu bahasa Inggeris, Perancis, Arab, Turki, Malaysia , Indonesia dan Urdu. Hanya sentuh gambar dunia untuk menukar bahasa. Saya dapati ini antara ciri yang luar biasa bagi produk baru, memandangkan mainan interaktif kanak-kanak biasanya hanya didatangkan dalam satu bahasa. Terdapat 36 kunci sensitif sentuhan yang mengajar kanak-kanak tentang semua aspek solat, dari Wuduk dan niat kepada surah yang pendek dan apa yang harus di ucapkan di setiap langkah solat.  Pad sentuh di luar adalah langkah-langkah untukmenunaikan 2 rakaat solat, setiap sentuhan kunci yang sensitif akan menjelaskan setiap langkah tersebut, mengalunkan kata-kata dalam bahasa Arab dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris (atau sebarang bahasa yang anda gunakan). Ini amat hebat kerana kebanyakan orang dewasa tidak tahu makna apa yang mereka ucapkan dalam solat, menerjemahkannya ke bahasa Inggeris bermakna anda memahami apa yang anda ucapkan lantas membantu anda memahami apa yang anda ucapkan, menjalinkan anda hubungan yang lebih kuat dengan Allah dalam solat anda.

 

Cara menggunakan sejadah  

Apabila anda menggunakan sejadah buat kali pertama ,saya sarankan anda duduk dengan anak anda dan tekan setiap kekunci di tepi sejadah agar anda mengikuti langkah-langkah untuk solat dan berpeluang untuk bercakap serta membantu mereka memahami setiap langkah sebelum anda memulakan solat. Tikar ini mempunyai gambar berwarna terang bagi menunjukkan anak anda posisi untuk meletakkan kaki mereka sedari awal beserta lutut,  tangan, hidung dan dahi mereka di sepanjang solat.  Apabila anda berdiri dengan kaki anda di atas kunci kaki, solat akan bermula. Terdapat peringatan visual tentang setiap langkah di sekitar tepi tikar, dengan ilustrasi di mana posisi yang akan datang. Pada awal (dan bergantung pada usia anak anda), amat membantu jika mengikuti  orang dewasa. Apabila bahagian badan anda menyentuh pad sensori yang sepadan dengan langkah, tikar secara automatik akan bergerak ke langkah seterusnya.  Pada akhirnya anda boleh menekan pad kekunci doa dan sejadah akan membaca doa pendek di akhir solat anda beserta terjemahan bahasa Inggeris. Kekunci doa juga termasuk doa harian biasa seperti doa untuk tidur, bangun tidur, memasuki masjid dan lain-lain Anda dengan mudah boleh menghidupkan volum atas atau ke bawah bersesuaian dengan keperluan anda dengan menekan pad kekunci pembesar suara.  Anak anda perlu berdiri untuk solat dan sejadah akan membimbing mereka sepanjang solat seperti orang dewasa membimbing mereka dan membaca dengan kuat. 

 

Julat umur

Mat solat interaktif ini di sasarkan untuk kanak-kanak berumur 3+ tahun   Seperti yang kita maklum kanak-kanak mula meniru anda bersolat sebaik sahaja mereka boleh bergerak, Pada usia 3 tahun kanak-kanak dapat memahami kata-kata mudah serta frasa dan mula belajar doa dan surah. Saya rasa beberapa ciri agak terlalu rumit untuk kanak-kanak berusia 3 tahun kerana mereka tidak memahami semua kata, frasa dan penjelasan. Bagi kanak-kanak pada usia 3-5 ,pada pendapat saya, sejadah amat berguna bagi menunjukkan kepada mereka tempat untuk meletakkan bahagian badan namun mereka turut memerlukan lebih banyak pengawasan dan bimbingan orang dewasa. Usia 6-7 ke atas adalah usia yang sesuai untuk memulakan perbualan dan menjelaskan setiap langkah, ini adalah usia terbaik untuk menggunakan ciri-ciri di sekitar tepi sejadah.  

 

Pembungkusan 

Saya pasti akan sarankan produk ini kepada semua ibu bapa yang ingin mengajar anak-anak mereka bersolat dengan cara yang menyeronokkan serta menarik bukan sekadar tugas atau ketakutan.  Malah saya dan suami saya sangat kagum dengan sejadah ini hinggakan kami membeli satu untuk Safa untuk Eid inshaAllah dan ucapan terima kasih kerana menjadi sebahagian daripada kajian ini. Kita boleh memikirkan sedozen orang lain untuk membeli ini sebagai hadiah juga.'My Salah Mat' di datangkan dalam kotak berwarna terang dan berwarna-warni dengan watak kartun dan tulisan yang jelas, bak mainan kanak-kanak dan saya dapat bayangkan kanak-kanak akan teruja menerima sejadah sebagai hadiah kerana ianya sangat menarik secara visual. 

 

Kata-kata akhir 

Dalam dunia di mana teknologi mengambil alih rumah, kanak-kanak lebih berminat dengan mainan yang interaktif, di iPad dan telefon yang bertindak balas terhadap sentuhan kanak-kanak serta pergerakan ,matlamat doa pendidikan interaktif ini akan tepat di rumah. Kanak-kanak akan bersenang-senang bermain dengan sejadah dan tanpa sedar ia akan belajar untuk berdoa salah kerana ia menyeronokkan . Saya rasa ia akan menanamkan cinta salah pada kanak-kanak dari usia muda.

 

 

Buku Aktiviti Percuma 

Di samping semua ciri, kotak tersebut turut mengandungi buku aktiviti percuma. Buku ini berkualiti tinggi dan termasuk permainan penyelesaian masalah yang salah dan halaman pewarna. Ianya termasuk doa umum , ilustrasi dan panduan bagaimana untuk melakukan wuduk dan salah. Ia menerjemahkan semua bahasa Arab ke dalam bahasa Inggeris dan hebat sebagai rujukan untuk segala yang berkaitan Salah. Halaman terakhir dalam buku ini juga menunjukkan cara menggunakan sejadah solat berserta dengan  gambar dan carta aliran. 

 

Harga 

Dijual pada £ 44,99 sesetengah orang mungkin merasakan yang harganya agak tinggi, tetapi pada pendapat saya harga ini sangat berpatutan kerana sejadah adalah pelaburan. Ianya tahan lama dan tahan lama sehingga dapat disalurkan dari satu anak ke yang berikutnya apabila anak anda telah menguasai berdoa sendiri. Ingat ini adalah pelaburan untuk anak anda. Apabila anda memikirkannya ia bukan sekadar harga yang tinggi untuk membayar semua dan akan mendatangkan hadiah hebat yang terus di berikan.

Percubaan 

Sebagai anak perempuan saya terlalu kecil untuk menggunakan sejadah ini saya pergi untuk mencubanya di kawan-kawan saya yang berusia 3 tahun ' Safa '. Sebaik sahaja dia melihat kotak yang berwarna-warni dia sangat teruja dan secara literal melompat ke atas dan ke bawah dengan kegembiraan, dia tidak sabar untuk melihat apa yang ada di dalamnya dan mula menggunakannya. Apabila kita membuka tikar dan menjelaskan apa yang ada padanya, dia ingin mula menggunakannya secara langsung, seperti yang saya fikir pada mulanya banyak ciri-ciri yang sedikit terlalu rumit untuknya difahami tetapi dia suka meletakkan tangan dan kakinya dalam kedudukan yang diperlukan, ketika ia semakin tua, ciri-ciri lain dapat diperkenalkan kepadanya. Sebaik sahaja dia berdiri di atas tikar, dengan bimbingan kami, dia mula mengikuti langkah-langkah, saya mendapati bahawa ia digunakan paling baik pada permukaan pepejal dan bahagian badan perlu tepat pada kunci sensitif sentuhan untuk mengenali anda telah bergerak ke langkah seterusnya, kadang-kadang ia tidak mengambil langkah seterusnya tetapi selepas sedikit menyesuaikan ia mengambil pergerakan itu. Ini mungkin kerana kami telah membuka dan melipat tikar agak beberapa kali, disyorkan supaya anda tidak melipat tikar terlalu banyak kerana ia boleh memecahkan litar, sebaiknya biarkan ia datar sebisa mungkin atau lipat dalam yang sama cara seperti dilipat di dalam kotak.

 

Adakah saya menyarankan produk ini? 

Saya pasti akan sarankan produk ini kepada semua ibu bapa yang ingin mengajar anak-anak mereka bersolat dengan cara yang menyeronokkan serta menarik bukan sekadar tugas atau ketakutan.  Malah saya dan suami saya sangat kagum dengan sejadah ini hinggakan kami membeli satu untuk Safa untuk Eid inshaAllah dan ucapan terima kasih kerana menjadi sebahagian daripada kajian ini. Kita boleh memikirkan sedozen orang lain untuk membeli ini sebagai hadiah juga.

 

 

Kata-kata akhir 

Dalam dunia di mana teknologi mengambil alih rumah, kanak-kanak lebih berminat dengan mainan yang interaktif, di iPad dan telefon yang bertindak balas terhadap sentuhan kanak-kanak serta pergerakan ,matlamat doa pendidikan interaktif ini akan tepat di rumah. Kanak-kanak akan bersenang-senang bermain dengan sejadah dan tanpa sedar ia akan belajar untuk berdoa salah kerana ia menyeronokkan . Saya rasa ia akan menanamkan cinta salah pada kanak-kanak dari usia muda.    

---------

Pautan ke laman web penulis - https://ihijabi.blogspot.com

 

 

Recently Published

Our Recent Posts from All of Our Blogs

Recent Posts
Muslim Moms
Reviews
My Journey to Islam
Education
Creative & Fun
News
Muslim Business
Entrepreneurs
Ramadan

My Salah Mat
Educational Prayer Mat

The Fun, Easy & Interactive Way
to Teach Your Children
The Beauty of Salah
Liquid error (snippets/@AlternatingContentX line 68): Could not find asset snippets/CustomTexts-.liquid
image Liquid error (snippets/@AlternatingContentX line 127): Could not find asset snippets/CustomTexts-.liquid
x